Jak znaleźć dobrego copywritera? Bez lania wody!

jak-znalezc-copywritera-gdzie-szukac-copywriterow

Zakładam, że wiesz, czym zajmuje się copywriter, skoro chcesz dowiedzieć się, jak go znaleźć. Nie będę zatem zanudzała Cię opowieściami o tym, na czym polega praca copy i dlaczego warto za nią płacić. 😉 W zamian, dam Ci garść praktycznych porad, które pomogą Ci znaleźć świetnego copywritera na etat, do stałej współpracy, czy jednorazowego zlecenia.

Gdzie szukać copywritera? 6 miejsc, w których warto!

Na to pytanie nie ma niestety jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od Twoich potrzeb, oczekiwań i możliwości budżetowych, a nawet osobistych preferencji. Poniżej podaję sześć propozycji miejsc, które możesz rozważyć, jeśli chcesz znaleźć copywritera w Internecie.


Platformy do zamawiania tekstów

Jeśli zależy Ci przede wszystkim na niskiej cenie, odwiedź serwisy do zamawiania tekstów takie jak Good Content, Textbroker czy Textbookers. Pamiętaj jednak, że zarabianiem za pośrednictwem takich platform zajmują się głównie początkujący copywriterzy i osoby, które na pisaniu chcą sobie tylko tymczasowo dorobić, np. studenci.

Choć teksty otrzymasz niedrogo i na czas, to ich jakość może Cię rozczarować. Pozostaje więc pytanie, czy warto korzystać z takich serwisów, jeśli istnieje alternatywa w postaci narzędzi AI zamiast copywritera z niemal zerowym doświadczeniem i wątpliwym warsztatem. Moim zdaniem, zdecydowanie lepiej skorzystać z usług osoby, która zna się na tym, co robi.

Dobrego redaktora SEO znajdziesz w Google

Jeśli chcesz znaleźć dobrego copywritera, który napisze dla Ciebie skuteczne teksty SEO, które uplasują Twoją witrynę na wysokich pozycjach, powinieneś szukać przede wszystkim w Google. Copy, który zna się na optymalizacji treści, na pewno dba o to, by można było go znaleźć w wyszukiwarkach. Z resztą, co tu dużo mówić – jak trafiłeś na ten tekst i moją stronę? 😉

Poszukiwanie copywritera w Google (czy nawet Bing i Yahoo), ma jedną, choć niewielką wadę. Ponieważ utrzymanie strony internetowej kosztuje (zarówno pieniądze, jak i cenny czas), copywriterzy posiadający własne witryny, proponują zazwyczaj dość wysokie stawki. W mojej ocenie są one jednak odpowiednie w odniesieniu do jakości dostarczanych przez nich tekstów.

Jak znaleźć dobrego copywritera na ASAP? Na Facebooku!

Kolejne miejsce nadaje się świetnie do poszukiwania copywritera do jednorazowej współpracy, ale nie tylko. Na Facebooku znajdziesz wiele grup, w których możesz dodać swoje zlecenie na teksty i/lub ogłoszenie o rekrutacji copywritera. Najlepiej uderzyć od razu w te, które skupiają specjalistów od pisania, czy marketingu internetowego. Będą to między innymi:

Po publikacji ogłoszenia w jednej z powyższych grup, z pewnością otrzymasz dziesiątki, jeśli nie setki zgłoszeń. Potencjalni wykonawcy będą zamieszczać komentarze pod Twoim postem lub pisać do Ciebie wiadomości prywatne. Jeśli chcesz tego uniknąć, bo nie lubisz być przytłaczany powiadomieniami, w treści ogłoszenia zaznacz, że oczekujesz:

  • zgłoszeń na wybrany adres e-mail – osobiście polecam Ci założenie dodatkowej skrzynki, ponieważ otrzymasz naprawdę dużo maili, które mogą zaśmiecić Ci serwer poczty, z której korzystasz na co dzień;
  • portfolio i/lub przykładów tekstów z interesującej Cię tematyki – w przeciwnym wypadku, otrzymasz mnóstwo zgłoszeń od początkujących copywriterów lub osób, które nie zrealizowały jeszcze ŻADNEGO zlecenia;
  • podania orientacyjnej stawki – za 1000 znaków, jeden tekst lub kilka tekstów o określonej objętości. Doprecyzuj też, czy interesuje Cię stawka w ujęciu netto, czy brutto i jakie formy rozliczenia możesz zaakceptować (np. faktura VAT, Umowa o Dzieło, Umowa Zlecenie itd.)

Świetnego copy znajdziesz też na LinkedIn

LinkedIn nie bez przyczyny nazywany jest Facebookiem dla biznesu. Na portalu znajdziesz wielu profesjonalnych copywriterów – z doświadczeniem i wiedzą marketingową. Serwis w ciągu kilku sekund wyszuka dla Ciebie specjalistów piszących w języku polskim, czy angielskim. Od razu będziesz mógł też zapoznać się z przykładami zrealizowanych przez nich zleceń.

Żaden copywriter, który jest obecny na LinkedIn, nie zaryzykuje splamienia swojego imienia w wyniku wykonania zlecenia „na kolanie”, czy niedotrzymania terminu jego realizacji. Każdemu będzie zależało na wykazaniu się i pozyskaniu dobrej opinii, czy polecenia kolejnemu klientowi. Możesz więc być pewien, że copywriter znaleziony na tym portalu będzie właściwym wyborem.

Gdzie jeszcze szukać copywritera freelancera? Na Use Me!

Miejscem, w którym znajdziesz sporo osób zawodowo zajmujących się pisaniem, jest też prężnie rozwijający się serwis Use Me. Portal cieszy się dużą popularnością, bo umożliwia freelancerom wystawianie faktur VAT bez posiadania firmy. Funkcjonuje na podobnych zasadach, co zamknięta od niedawna Oferia – co uważam za jego sporą zaletę.

Szukanie specjalisty na Use Me jest bardzo przyjemnym doświadczeniem. Po dodaniu zlecenia w serwisie, otrzymasz od kilku do kilkudziesięciu propozycji jego wykonania. Wszystkie będą zebrane w czytelną i łatwą do przeskanowania wzrokiem listę. Możesz też zapoznać się z historią zrealizowanych przez wykonawców zleceń i ocenami, które otrzymali od klientów.

Koniec Oferii

Doskonale pamiętam czasy, w których Oferia była zdecydowanie najlepszym miejscem do pozyskiwania klientów i zleceń na copywriting. W dobie Facebooka i LinkedIn, serwis stracił na popularności. We wrześniu 2023 roku znana doświadczonym copywriterom i projektantom stron www Oferia, została zamknięta. Zastąpiono ją serwisem Majsteria.

Jak znaleźć copywritera i po czym poznać, że jest dobry?

Wiesz już, gdzie szukać specjalistów do współpracy w zakresie copywritingu. Teraz podpowiem Ci z kolei, jak poznać, że copywriter jest dobry. Zacznę od podstaw, do których należą:

Portfolio i/lub opinie

Dobry copywriter powinien posiadać bogate portfolio realizacji i/lub pozytywne opinie od innych klientów. Doświadczony copy z pewnością ma na swoim koncie publikacje podpisane imieniem i nazwiskiem, lub autorskie treści na jego własnej stronie www (takiej jak ta, na której jesteś teraz). Z kolei opinie klientów, którymi się chwali, są zweryfikowane przez zewnętrzne serwisy lub dodane bezpośrednio z profili social media (np. LinkedIn) jego klientów.

Odpowiednie stawki

Copywriter oferujący teksty za 3, 5, czy 15 zł za 1000 znaków ze spacjami, na pewno nie jest dobry. Jeśli widzisz tego typu ceny, uciekaj, bo możesz dostać teksty generowane przez AI. W obecnych realiach rynkowych, stawki za copywriting w języku polskim nie powinny spadać poniżej 25 zł brutto za 1000 zzs. Te za pisanie w języku angielskim i innych obcych językach, mogą być nawet kilkukrotnie wyższe.

Zaangażowanie i dobry kontakt

Każdy profesjonalny copywriter chce poznać szczegóły dotyczące potencjalnej współpracy, więc zadaje dużo dodatkowych pytań. Można się z nim skontaktować różnymi drogami – mailowo, za pośrednictwem komunikatorów internetowych i telefonicznie. Odpisuje i oddzwania dość szybko, a na kontakt z jego strony nie czeka się tygodniami. Jeżeli osoba, z którą podjąłeś rozmowy o nic nie pyta, a kontakt z nią jest utrudniony, prawdopodobnie nie należy do najbardziej profesjonalnych copy, z jakimi mogłeś mieć styczność.

Dobry copywriter, czyli jaki? Na co zwrócić uwagę?

Do standardowej listy cech dobrego copywritera muszę dorzucić też trzy subiektywne uwagi. Zauważ, że jeśli szukasz copywritera do:

  • tekstów SEO (np. artykułów na bloga pod pozycjonowanie, czy opisów kategorii dla e-commerce) | Taki copywriter powinien móc pochwalić się przynajmniej jednym autorskim tekstem na pozycji bezpośredniej odpowiedzi (direct answer) oraz minimum kilkudziesięcioma w TOP 10. Jeżeli nie jest w stanie, oznacza to, że wcale nie pisze dobrych tekstów SEO.
  • treści kreatywnych (np. namingów, tagline’ów, tekstów do reklam) | Tego typu copywriter powinien swobodnie bawić się słowami. Jeśli zna się na rzeczy, na pewno posiada własne, oryginalne hasło. Jeżeli widzisz kolejnego specjalistę, który Pisze teksty, które sprzedają (istnieje wiele wersji tego oklepanego sloganu), nie podejmuj z nim współpracy – potrzebujesz kogoś z większą inwencją.
  • tekstów eksperckich | Taki copy musi naprawdę dobrze znać się na tym, o czym będzie pisał. Jeśli faktycznie specjalizuje się w określonej tematyce, może pochwalić się wieloma autorskimi publikacjami, które o nią zakrawają. Zazwyczaj można znaleźć w nich informacje, których próżno szukać w innych tekstach z tej samej dziedziny. Ja specjalizuję się w pisaniu o finansach, marketingu, biznesie, IT, wnętrzach i budownictwie. Nie próbuję udawać eksperta od motoryzacji, czy elektryki. 😉

Jak podjąć współpracę z copywriterem, którego wybrałeś?

Oto 3 kroki, które polecam wykonać, zanim podejmiesz współpracę z wybranym copywriterem:

1. Poproś o przykłady podobnych tekstów lub próbki

Jeśli w portfolio wykonawcy nie znalazłeś tekstów podobnych do tych, które chciałbyś zamówić, poproś o dostosowane do Twoich potrzeb próbki – dobry copywriter powinien wykonać je dość szybko i w obniżonej cenie*.

*UWAGA: Nie oczekuj, że profesjonalny copy napisze teksty próbne za darmo. To zdarza się wybitnie rzadko, a w zasadzie nie powinno w ogóle mieć miejsca. Dobry specjalista bez problemu zaoferuje Ci atrakcyjny rabat na pierwszy tekst – ja proponuję go za pół ceny.

Taki tekst pozwoli Ci ocenić, czy styl pisania wybranego copywritera odpowiada Twoim preferencjom. Dzięki niemu dowiesz się też, czy specjalista „rezonuje” z Twoim biznesem i/lub tematyką treści, z jaką będzie miał styczność.

2. Przygotuj brief do wyceny

Chcesz otrzymać szczegółową wycenę swojego projektu? Powinieneś przygotować brief, który umożliwi jej przygotowanie. Bez niego, copywriter nie będzie w stanie określić kosztu realizacji Twojego zlecenia.

O tym, co powinno się w takim briefie znaleźć, pisałam w artykule brief dla copywritera, do którego lektury serdecznie Cię zapraszam. Możesz wrócić do niego później, a tymczasem – kontynuować czytanie lub zamówić bezpłatną wycenę swojego projektu na mojej stronie.

3. Omów warunki współpracy

Otrzymałeś odpowiadającą Ci wycenę? Po jej zaakceptowaniu, koniecznie omów warunki współpracy! Ustal formę i częstotliwość rozliczeń, formy, dni i godziny preferowanego kontaktu z copywriterem oraz inne szczegóły, które są dla Ciebie istotne.

Pamiętaj, że dobry copy nie powinien mieć problemu z podpisaniem umowy. Zważ też na to, że jeśli chcesz zamówić u niego większą liczbę tekstów, może wymagać zaliczki w poczet ich realizacji – możesz się zgodzić na jej wypłatę tylko, jeżeli jest zabezpieczona w umowie.

Wiesz już, jak znaleźć dobrego copywritera?

Mam nadzieję, że dzięki lekturze tego artykułu wiesz już, gdzie szukać copywriterów i jak znaleźć copywritera, który będzie odpowiadał Twoim potrzebom. Jeśli wydaje Ci się, że mogę być właśnie takim copy – skontaktuj się ze mną.

Chętnie porozmawiam na temat potencjalnej współpracy. Jeżeli tematyka lub rodzaj treści, jakie będziesz chciał zamówić, nie będą odpowiadały mojemu doświadczeniu, lub nie wyrobię się z realizacją zlecenia w sugerowanym przez Ciebie terminie, polecę Ci innych specjalistów.

Napisz maila: sylwia.lysak@gmail.com, odpowiem jak najszybciej to będzie możliwe.
Jeśli wolisz zadzwonić: 733 410 220, odbieram w dni robocze od 9:00 do 15:00.

Nie wyrażam zgody na kopiowanie, ani ponowne wykorzystywanie moich tekstów i ich fragmentów bez mojej ówczesnej zgody, także celem użycia w nauczaniu systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autorkę - Sylwię Łysak.