Czym jest branding i dlaczego warto na niego postawić?

czym-jest-branding-dlaczego-warto

Zastanawiasz się, czym jest branding i czy warto postawić na niego w biznesie?
Przeczytaj artykuł, w którym wyjaśniam, co to jest branding; podaję przykłady marek, które rozumieją, jak ogromny ma potencjał i przedstawiam korzyści wynikające z realizacji strategii zorientowanej na brand marketing. Przyjemnej lektury!


Co to jest branding i czy warto się nim zająć? – Na skróty:

  1. Czym jest branding – definicja.
  2. Przykłady świetnych marek.
  3. Czy warto zająć się brandingiem?

Czym jest branding? Definicja pojęcia.

Branding jest pojęciem, które rzekomo trudno zdefiniować – a przynajmniej tak napisane jest w większości poczytnych artykułów na jego temat. Osobiście, uważam jednak,
że definicja brandingu nie należy do najbardziej skomplikowanych i bez problemu
można ją zamknąć w jednym, krótkim zdaniu:

Branding to wielowymiarowy proces kształtowania
tożsamości i budowania świadomości marki.

W niektórych tekstach można przeczytać, że branding to zbiór technik marketingowych
i metod, które stosuje się w powyższym celu. Nie jestem pewna, czy taka
definicja brandingu oddaje w pełni to, czym on właściwie jest. Sądzę, że może nawet wprowadzić niektórych czytelników w błąd. Dlaczego? Już wyjaśniam.

Branding to wszystkie działania, których celem
jest zbudowanie charakterystycznej, silnej marki
oraz sukcesywne zwiększanie jej rozpoznawalności i renomy
.

Jeśli któreś z tych działań nie funkcjonuje w powszechnej świadomości jako technika marketingowa, a jednocześnie wspiera branding, to czy nie może do niego należeć?
No właśnie… Czasem najprostsze wyjaśnienia okazują się najlepsze i nie ma sensu
dorabiać do nich większej filozofii.

branding-definicja

Przemyślany branding – przykłady świetnych marek

Marki, które postawiły na przemyślany, a tym samym skuteczny branding, cieszą się zazwyczaj powszechną rozpoznawalnością – także wśród osób, które nie korzystają z ich produktów i usług, czy nawet nie należą do żadnej z ich grup docelowych. Poniżej podaję trzy przykłady takich marek.

  • Apple – Telefony, komputery i akcesoria sygnowane logo nadgryzionego jabłka, posiadają szeroką rzeszę zwolenników, a właściwie „wyznawców” , którzy nie wyobrażają sobie korzystania z urządzeń innych marek, a za produkty Apple są w stanie płacić bajońskie, często mocno wygórowane sumy. Efekt Apple obrazuje najlepiej, dlaczego warto postawić na przemyślany branding. jak wielki sukces może osiągnąć marka, która się na nim skoncentrowała.
  • Starbucks – Międzynarodowa sieć kawiarni, w których serwowana jest wcale nie najlepsza, a do tego potwornie droga kawa, zdobyła wszystkie szczyty, o jakich może marzyć marka. Kawiarnie z logo przedstawiającym syrenę w koronie, stanowią idealny dowód na to, że skuteczny branding może wynieść na wyżyny nawet najbardziej tradycyjny i „oklepany” biznes.
  • RedBullRedBull doda Ci skrzydeł i pomoże osiągnąć rzeczy niemożliwe. Takie przesłanie płynie z dosłownie wszystkich działań podejmowanych przez markę. Organizowane przez RedBull wydarzenia, takie jak pokazy sportów ekstremalnych i charytatywne wyzwania sportowe (np. maraton Wings for Life), czy też sponsoring lekkoatletów, himalaistów i zawodników sportów motorowych, to wielowymiarowa, doskonale przemyślana
    i niesamowicie spójna strategia brandingowa, która przekształciła trudny w promowaniu produkt w całą filozofię! Spodziewałbyś się MILIARDÓW DOLARÓW przychodów z napoju energetycznego? No właśnie…

Dlaczego warto postawić na branding?

Zastanawiasz, czy warto zainwestować w branding dla firmy? Korzyści z koncentracji na tego typu strategii mogą Cię zaskoczyć. Niektóre z nich wymieniłam już przy okazji opisywania przykładów marek, które branding mają „w małym palcu”. Dodam jeszcze jendak, że profesjonalny, przemyślany branding, pozwoli Ci:

  • Osiągnąć monopol w swojej niszy i stać się tzw. marką pierwszego wyboru. Określa się tak firmę, która wymieniana jest jako pierwsza w kontekście konkretnego typu produktu czy usługi. Z fast foodem kojarzymy na przykład McDonalds, a z małym sklepem wielobranżowym, który znajdziemy tuż za rogiem – Żabkę;
  • Zapomnieć o walce z cenami konkurencji. Jak widać na przykładzie Apple, skuteczny branding może sprawić, że Twoi klienci będą chcieli płacić więcej za to samo, co mogliby znaleźć taniej u Twojej bezpośredniej konkurencji. W dodatku, będą do tego skłonni tylko dlatego, że darzą Twoją markę sympatią i są wobec niej lojalni. Brzmi dumnie, prawda?
  • Cieszyć się lojalnością klientów. Skoro już o niej mowa, żadna strategia nie buduje jej równie skutecznie, co branding. Dzięki niemu będziesz mógł cieszyć się powracającymi klientami, którzy chętnie polecą Twoje usługi czy produkty znajomym. Innymi słowy, dobra marka pomoże Ci otrzymywać za darmo coś, co inne firmy osiągają tylko dzięki kosztownym działaniom marketingowym.

Wiesz już, czym jest branding i dlaczego warto na niego postawić w biznesie. Poznałeś też przykłady marek, które świetnie sobie z nim radzą – choć znasz je nie od dziś.
Zastanów się teraz, czy nie opłaca Ci się skoncentrować na brandingu w swojej firmie.

Z przyjemnością Ci w tym pomogę. Sprawdź moją ofertę na profesjonalny branding dla firmy!

Nie wyrażam zgody na kopiowanie, ani ponowne wykorzystywanie moich tekstów i ich fragmentów bez mojej ówczesnej zgody, także celem użycia w nauczaniu systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autorkę - Sylwię Łysak.