Brief do wyceny projektu – jak przygotować brief dla copywritera?

brief-dla-copywritera-do-wyceny-projektu

Im lepszy brief do wyceny projektu mi dostarczysz, tym dokładniej wpiszę się w Twoje oczekiwania i celniej wycenię Twoje zamówienie. Dobry brief dla copywritera jest dla mnie zapowiedzią owocnej współpracy – komunikuje mi, że mam do czynienia z poważnym klientem, który wie, czego chce i szanuje mój czas.

Na co zwracam uwagę, gdy otrzymuję brief dla copywritera? Co według mnie powinien zawierać? Jak napisać brief do wyceny projektu dla wykonawcy tekstów, grafik, stron, sklepów
i aplikacji, czy zdjęć? Podpowiadam, bazując na osobistych doświadczeniach w ciągnących się czasem tygodniami negocjacjach warunków potencjalnej współpracy.

Jak przygotować brief dla copywritera?

Dobry brief dla copywritera to taki, który udziela mu niezbędnych do oceny możliwości podjęcia zlecenia i wyceny informacji, oszczędzając przy tym czas obu stron. Do rzeczy, które copywriter, z którym chcesz podjąć współpracę, musi wiedzieć, należą przede wszystkim odpowiedzi na następujące pytania:

  • Dla jakiej firmy ma pisać? Czy masz start-up bez nazwy, który potrzebuje silnego szkieletu marki, czy rodzinną firmę z kilkuletnią historią promocji w Internecie?

    > Opowiedz o swojej firmie, tym, czym się zajmuje, jej wartościach i historii!
  • Co i w jaki sposób ma napisać? Czy potrzebujesz merytorycznego, bezosobowego artykułu pod SEO, czy lekkiej fraszki do reklamy radiowej skierowanej do dzieci?

    > Wskaż rodzaj tekstów, ich wydźwięk, cele i odbiorców!
  • Jak dużo treści ma zredagować? Czy składasz zamówienie jednorazowe, czy zlecasz pakiet tekstów lub stałą obsługę w zakresie ich dostarczania?

    > Oszacuj liczbę i całkowitą objętość treści w ZZS / ZM* .
    * znakach ze spacjami lub liczbach stron znormalizowanego maszynopisu
  • Czy otrzyma materiały pomocnicze? Czy zlecasz tworzenie treści od zera czy udostępnisz konspekty, źródła i pliki, z których będzie mógł skorzystać?

    > Wymień materiały, źródła i możliwości ich wykorzystania.
  • Na kiedy ma być gotowe? Czy dodajesz zlecenie na ASAP, projekt długoterminowy o sztywno określonej dacie granicznej, czy też propozycję stałej współpracy?

    > Określ termin realizacji lub okres obowiązywania umowy.

Brief dla projektanta strony internetowej

Inaczej ma się sprawa, gdy musisz przygotować brief dla projektanta strony
internetowej. Oczekuje on przede wszystkim informacji o językach programowania, frameworkach, systemach CMS, ERP i e-commerce, integracjach oraz innych
technologiach i oprogramowaniu, które zostały lub zostaną na niej wdrożone.

> Jeśli nie masz rozeznania, zaznacz, że liczysz na rekomendacje specjalisty.

Dobór skrojonych na miarę Twoich potrzeb rozwiązań, ułatwi mu czytelna lista funkcji, które chciałbyś wprowadzić na stronie, w sklepie czy aplikacji. Możesz przesłać także szkice, schematy i konspekty, które pozwolą wykonawcy szybciej zrozumieć Twoją wizję. Świetnie sprawdzą się przykłady realizacji, które trafiają w Twój gust, a skoro już o nim mowa…

> Wspomnij o stylu, w jakim widzisz stronę/sklep czy aplikację!

Brief dla projektanta strony powinien zawierać też klarowny opis proponowanych warunków współpracy – propozycję umowy z treścią i klauzulami (np. poufności czy zakazu konkurencji),
ramowy harmonogram prac, czy też informacje o składzie zespołu i zasadach komunikacji wewnętrznej. Jeśli chcesz, określ budżet projektu i zaproponuj wypłaty honorarium w transzach.

Kompletny brief dla grafika

Grafika komputerowego będą interesowały inne rzeczy. Podobnie jak w przypadku tekstów,
tu liczy się liczba, jakość, przeznaczenie, styl, rola i odbiorcy zamawianych obrazów.
Nie zapomnij o podaniu ich rozdzielczości oraz oczekiwań co do formatów i wagi plików wyjściowych kompozycji. Poproś też o kopie zapasowe edytowalnych projektów wektorowych.

> Opisz, jakich obrazów potrzebujesz, wskazując ich formaty.

Zamówienia na reklamy graficzne (bannery, okładki, plakaty), tabele (rozmiarów, cenniki, menu) czy infografiki produktowe, uzupełnia się w briefie do wyceny projektu o koncepcje ich układów i zawartości oraz gotowe teksty czy zdjęcia. Jeśli np. kompozycja ma być zgodna z kluczem marki, trzeba przekazać dodatkowo kody kolorów brandowych i pliki logo bez tła.

> Wymień materiały, które zapewniasz i podpowiedz, czego oczekujesz.

Oczywiście, warto zasugerować też preferowane rozwiązania formalne, tj. rodzaj umowy
i licencji, czas jej obowiązywania, termin realizacji zlecenia, honorarium i sposób wypłaty,
czy też formę rozliczenia. Dobrze także zastrzec sobie prawo do chociaż dwóch wersji jednej propozycji i sesji drobnych poprawek.

Brief do wyceny projektu dla fotografa

Fotograf z kolei, musi poznać temat, przedmiot, planowaną datę i miejsce sesji. W przypadku fotografii produktowej dla e-commerce, za to ostatnie może służyć jego studio własne lub siedziba klienta, jednak nie sprawdzą się one w sesjach motoryzacyjnych, eventowych, czy fashion, które organizowane są często w odległych zakątkach świata.

> Podaj datę, miejsce i tematykę sesji, zapewnij zwrot za transport, nocleg i posiłki.

Organizatorzy większych sesji, charakterystycznych dla marek fashion i rozrywkowych, przedstawiają także członków zespołu, ich kompetencje i obszar odpowiedzialności, oraz zasady komunikacji i organizacji pracy w grupie. Fotografowi można również zlecić kompleksową organizację sesji z własnym zespołem – wypada to jednak doprecyzować.

> Podkreśl, że interesuje Cię tylko fotografia i obróbka, lub zleć organizację całej sesji.

Jak w przypadku każdej kreacji, której ocena zależy od gustu, przygotowując brief dla fotografa, warto podrzucić mu kilka przykładów zdjęć o wydźwięku i stylistyce, które chce się powtórzyć w ramach proponowanej współpracy. Taki element jest zawsze mile widziany, jeśli chodzi o brief do wyceny projektu.

Brief savoir-vivre

Choć nagłówek ten utworzyłam tylko dlatego, że zestawione ze sobą w ten sposób słowa świetnie razem brzmią, to postanowiłam przy okazji omówić dobre praktyki w zakresie przesyłania briefów i komunikacji klient-wykonawca na etapie negocjacji warunków współpracy.

Mam nadzieję, że nie muszę wspominać o tym, że brief do wyceny projektu należy przesłać na min. kilkanaście dni przed oczekiwanym terminem realizacji zlecenia, a nawet z miesięcznym wyprzedzeniem. Nie zwlekaj też z jego wysyłką, jeśli stawki zostały już ustalone – im wcześniej prześlesz brief do tekstu, strony internetowej, grafiki czy sesji foto, tym lepiej.

Najlepiej zrobisz, jeśli wyślesz brief dla copywritera mailem, umieszczając na końcu wiadomości prośbę o potwierdzenie jego otrzymania. Informacje przekazywane przez telefon czy komunikatory takie jak Skype, Messenger, Telegram i WhatsApp, mogą umknąć nawet najlepiej zorganizowanemu wykonawcy.

Pamiętaj, że jeśli wysyłasz brief po to, by zorientować się, ile będą kosztować Cię usługi, możesz zostać zignorowany. Odpowiedzi na swój brief możesz nie dostać na przykład, jeśli:

  • wykonawca nie jest w stanie sprostać oczekiwanemu terminowi realizacji zlecenia;
  • dysponujesz zbyt niskim budżetem w odniesieniu do stawek wykonawcy;
  • nisza, w której działasz, nie jest dla wykonawcy atrakcyjna;
  • nie podałeś szczegółów niezbędnych do dokonania wyceny.

Oczywiście, brak odpowiedzi ze strony copywritera, projektanta strony, grafika czy fotografa, może też wynikać z innych przyczyn. Często zdarza się, że wiadomości z nieznanych adresów
e-mail trafiają do folderu SPAM, przez co nie są odczytywane. Bywa też, że specjalista zapomni o ustawieniu powiadomienia o urlopie i nieobecności.

Wiesz już, jak przygotować brief dla copywritera i co powinien zawierać dobry brief do wyceny projektu. Jeśli dopiero szukasz wykonawcy, któremu mógłbyś go przekazać, zapoznaj się z moją ofertą i zamów niezobowiązującą, bezpłatną wycenę tekstów, strony internetowej czy kompleksowej obsługi marketingowej.

Nie wyrażam zgody na kopiowanie, ani ponowne wykorzystywanie moich tekstów i ich fragmentów bez mojej ówczesnej zgody, także celem użycia w nauczaniu systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autorkę - Sylwię Łysak.