Brief do wyceny projektu – jak przygotowa─ç brief dla copywritera?

brief-dla-copywritera-do-wyceny-projektu

Im lepszy brief do wyceny projektu mi dostarczysz, tym dok┼éadniej wpisz─Ö si─Ö w Twoje oczekiwania i celniej wyceni─Ö Twoje zam├│wienie. Dobry brief dla copywritera jest dla mnie zapowiedzi─ů owocnej wsp├│┼épracy – komunikuje mi, ┼╝e mam do czynienia z powa┼╝nym klientem, kt├│ry wie, czego chce i szanuje m├│j czas.

Na co zwracam uwagę, gdy otrzymuję brief dla copywritera? Co według mnie powinien zawierać? Jak napisać brief do wyceny projektu dla wykonawcy tekstów, grafik, stron, sklepów
i aplikacji, czy zdj─Ö─ç? Podpowiadam, bazuj─ůc na osobistych do┼Ťwiadczeniach w ci─ůgn─ůcych si─Ö czasem tygodniami negocjacjach warunk├│w potencjalnej wsp├│┼épracy.

Jak przygotowa─ç brief dla copywritera?

Dobry brief dla copywritera to taki, kt├│ry udziela mu niezb─Ödnych do oceny mo┼╝liwo┼Ťci podj─Öcia zlecenia i wyceny informacji, oszcz─Ödzaj─ůc przy tym czas obu stron. Do rzeczy, kt├│re copywriter, z kt├│rym chcesz podj─ů─ç wsp├│┼éprac─Ö, musi wiedzie─ç, nale┼╝─ů przede wszystkim odpowiedzi na nast─Öpuj─ůce pytania:

  • Dla jakiej firmy ma pisa─ç? Czy masz start-up bez nazwy, kt├│ry potrzebuje silnego szkieletu marki, czy rodzinn─ů firm─Ö z kilkuletni─ů histori─ů promocji w Internecie?

    > Opowiedz o swojej firmie, tym, czym si─Ö zajmuje, jej warto┼Ťciach i historii!
  • Co i w jaki spos├│b ma napisa─ç? Czy potrzebujesz merytorycznego, bezosobowego artyku┼éu pod SEO, czy lekkiej fraszki do reklamy radiowej skierowanej do dzieci?

    > Wska┼╝ rodzaj tekst├│w, ich wyd┼║wi─Ök, cele i odbiorc├│w!
  • Jak du┼╝o tre┼Ťci ma zredagowa─ç? Czy sk┼éadasz zam├│wienie jednorazowe, czy zlecasz pakiet tekst├│w lub sta┼é─ů obs┼éug─Ö w zakresie ich dostarczania?

    > Oszacuj liczb─Ö i ca┼ékowit─ů obj─Öto┼Ť─ç tre┼Ťci w ZZS / ZM* .
    * znakach ze spacjami lub liczbach stron znormalizowanego maszynopisu
  • Czy otrzyma materia┼éy pomocnicze? Czy zlecasz tworzenie tre┼Ťci od zera czy udost─Öpnisz konspekty, ┼║r├│d┼éa i pliki, z kt├│rych b─Ödzie m├│g┼é skorzysta─ç?

    > Wymie┼ä materia┼éy, ┼║r├│d┼éa i mo┼╝liwo┼Ťci ich wykorzystania.
  • Na kiedy ma by─ç gotowe? Czy dodajesz zlecenie na ASAP, projekt d┼éugoterminowy o sztywno okre┼Ťlonej dacie granicznej, czy te┼╝ propozycj─Ö sta┼éej wsp├│┼épracy?

    > Okre┼Ťl termin realizacji lub okres obowi─ůzywania umowy.

Brief dla projektanta strony internetowej

Inaczej ma si─Ö sprawa, gdy musisz przygotowa─ç brief dla projektanta strony
internetowej. Oczekuje on przede wszystkim informacji o j─Özykach programowania, frameworkach, systemach CMS, ERP i e-commerce, integracjach oraz innych
technologiach i oprogramowaniu, kt├│re zosta┼éy lub zostan─ů na niej wdro┼╝one.

> Je┼Ťli nie masz rozeznania, zaznacz, ┼╝e liczysz na rekomendacje specjalisty.

Dob├│r skrojonych na miar─Ö Twoich potrzeb rozwi─ůza┼ä, u┼éatwi mu czytelna lista funkcji, kt├│re chcia┼éby┼Ť wprowadzi─ç na stronie, w sklepie czy aplikacji. Mo┼╝esz przes┼éa─ç tak┼╝e szkice, schematy i konspekty, kt├│re pozwol─ů wykonawcy szybciej zrozumie─ç Twoj─ů wizj─Ö. ┼Üwietnie sprawdz─ů si─Ö przyk┼éady realizacji, kt├│re trafiaj─ů w Tw├│j gust, a skoro ju┼╝ o nim mowa…

> Wspomnij o stylu, w jakim widzisz stron─Ö/sklep czy aplikacj─Ö!

Brief dla projektanta strony powinien zawiera─ç te┼╝ klarowny opis proponowanych warunk├│w wsp├│┼épracy – propozycj─Ö umowy z tre┼Ťci─ů i klauzulami (np. poufno┼Ťci czy zakazu konkurencji),
ramowy harmonogram prac, czy te┼╝ informacje o sk┼éadzie zespo┼éu i zasadach komunikacji wewn─Ötrznej. Je┼Ťli chcesz, okre┼Ťl bud┼╝et projektu i zaproponuj wyp┼éaty honorarium w transzach.

Kompletny brief dla grafika

Grafika komputerowego b─Öd─ů interesowa┼éy inne rzeczy. Podobnie jak w przypadku tekst├│w,
tu liczy si─Ö liczba, jako┼Ť─ç, przeznaczenie, styl, rola i odbiorcy zamawianych obraz├│w.
Nie zapomnij o podaniu ich rozdzielczo┼Ťci oraz oczekiwa┼ä co do format├│w i wagi plik├│w wyj┼Ťciowych kompozycji. Popro┼Ť te┼╝ o kopie zapasowe edytowalnych projekt├│w wektorowych.

> Opisz, jakich obraz├│w potrzebujesz, wskazuj─ůc ich formaty.

Zam├│wienia na reklamy graficzne (bannery, ok┼éadki, plakaty), tabele (rozmiar├│w, cenniki, menu) czy infografiki produktowe, uzupe┼énia si─Ö w briefie do wyceny projektu o koncepcje ich uk┼éad├│w i zawarto┼Ťci oraz gotowe teksty czy zdj─Öcia. Je┼Ťli np. kompozycja ma by─ç zgodna z kluczem marki, trzeba przekaza─ç dodatkowo kody kolor├│w brandowych i pliki logo bez t┼éa.

> Wymień materiały, które zapewniasz i podpowiedz, czego oczekujesz.

Oczywi┼Ťcie, warto zasugerowa─ç te┼╝ preferowane rozwi─ůzania formalne, tj. rodzaj umowy
i licencji, czas jej obowi─ůzywania, termin realizacji zlecenia, honorarium i spos├│b wyp┼éaty,
czy te┼╝ form─Ö rozliczenia. Dobrze tak┼╝e zastrzec sobie prawo do chocia┼╝ dw├│ch wersji jednej propozycji i sesji drobnych poprawek.

Brief do wyceny projektu dla fotografa

Fotograf z kolei, musi pozna─ç temat, przedmiot, planowan─ů dat─Ö i miejsce sesji. W przypadku fotografii produktowej dla e-commerce, za to ostatnie mo┼╝e s┼éu┼╝y─ç jego studio w┼éasne lub siedziba klienta, jednak nie sprawdz─ů si─Ö one w sesjach motoryzacyjnych, eventowych, czy fashion, kt├│re organizowane s─ů cz─Östo w odleg┼éych zak─ůtkach ┼Ťwiata.

> Podaj datę, miejsce i tematykę sesji, zapewnij zwrot za transport, nocleg i posiłki.

Organizatorzy wi─Ökszych sesji, charakterystycznych dla marek fashion i rozrywkowych, przedstawiaj─ů tak┼╝e cz┼éonk├│w zespo┼éu, ich kompetencje i obszar odpowiedzialno┼Ťci, oraz zasady komunikacji i organizacji pracy w grupie. Fotografowi mo┼╝na r├│wnie┼╝ zleci─ç kompleksow─ů organizacj─Ö sesji z w┼éasnym zespo┼éem – wypada to jednak doprecyzowa─ç.

> Podkre┼Ťl, ┼╝e interesuje Ci─Ö tylko fotografia i obr├│bka, lub zle─ç organizacj─Ö ca┼éej sesji.

Jak w przypadku ka┼╝dej kreacji, kt├│rej ocena zale┼╝y od gustu, przygotowuj─ůc brief dla fotografa, warto podrzuci─ç mu kilka przyk┼éad├│w zdj─Ö─ç o wyd┼║wi─Öku i stylistyce, kt├│re chce si─Ö powt├│rzy─ç w ramach proponowanej wsp├│┼épracy. Taki element jest zawsze mile widziany, je┼Ťli chodzi o brief do wyceny projektu.

Brief savoir-vivre

Cho─ç nag┼é├│wek ten utworzy┼éam tylko dlatego, ┼╝e zestawione ze sob─ů w ten spos├│b s┼éowa ┼Ťwietnie razem brzmi─ů, to postanowi┼éam przy okazji om├│wi─ç dobre praktyki w zakresie przesy┼éania brief├│w i komunikacji klient-wykonawca na etapie negocjacji warunk├│w wsp├│┼épracy.

Mam nadziej─Ö, ┼╝e nie musz─Ö wspomina─ç o tym, ┼╝e brief do wyceny projektu nale┼╝y przes┼éa─ç na min. kilkana┼Ťcie dni przed oczekiwanym terminem realizacji zlecenia, a nawet z miesi─Öcznym wyprzedzeniem. Nie zwlekaj te┼╝ z jego wysy┼ék─ů, je┼Ťli stawki zosta┼éy ju┼╝ ustalone – im wcze┼Ťniej prze┼Ťlesz brief do tekstu, strony internetowej, grafiki czy sesji foto, tym lepiej.

Najlepiej zrobisz, je┼Ťli wy┼Ťlesz brief dla copywritera mailem, umieszczaj─ůc na ko┼äcu wiadomo┼Ťci pro┼Ťb─Ö o potwierdzenie jego otrzymania. Informacje przekazywane przez telefon czy komunikatory takie jak Skype, Messenger, Telegram i WhatsApp, mog─ů umkn─ů─ç nawet najlepiej zorganizowanemu wykonawcy.

Pami─Ötaj, ┼╝e je┼Ťli wysy┼éasz brief po to, by zorientowa─ç si─Ö, ile b─Öd─ů kosztowa─ç Ci─Ö us┼éugi, mo┼╝esz zosta─ç zignorowany. Odpowiedzi na sw├│j brief mo┼╝esz nie dosta─ç na przyk┼éad, je┼Ťli:

  • wykonawca nie jest w stanie sprosta─ç oczekiwanemu terminowi realizacji zlecenia;
  • dysponujesz zbyt niskim bud┼╝etem w odniesieniu do stawek wykonawcy;
  • nisza, w kt├│rej dzia┼éasz, nie jest dla wykonawcy atrakcyjna;
  • nie poda┼ée┼Ť szczeg├│┼é├│w niezb─Ödnych do dokonania wyceny.

Oczywi┼Ťcie, brak odpowiedzi ze strony copywritera, projektanta strony, grafika czy fotografa, mo┼╝e te┼╝ wynika─ç z innych przyczyn. Cz─Östo zdarza si─Ö, ┼╝e wiadomo┼Ťci z nieznanych adres├│w
e-mail trafiaj─ů do folderu SPAM, przez co nie s─ů odczytywane. Bywa te┼╝, ┼╝e specjalista zapomni o ustawieniu powiadomienia o urlopie i nieobecno┼Ťci.

Wiesz ju┼╝, jak przygotowa─ç brief dla copywritera i co powinien zawiera─ç dobry brief do wyceny projektu. Je┼Ťli dopiero szukasz wykonawcy, kt├│remu m├│g┼éby┼Ť go przekaza─ç, zapoznaj si─Ö z moj─ů ofert─ů i zam├│w niezobowi─ůzuj─ůc─ů, bezp┼éatn─ů wycen─Ö tekst├│w, strony internetowej czy kompleksowej obs┼éugi marketingowej.

Nie wyrażam zgody na kopiowanie, ani ponowne wykorzystywanie moich tekstów i ich fragmentów bez mojej ówczesnej zgody, także celem użycia w nauczaniu systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autorkę - Sylwię Łysak.