Wiele mówi się o tym, że sztuczna inteligencja odbierze pracę copywriterom – tym bardziej,
że coraz lepiej radzi sobie z tworzeniem treści. Czy rzeczywiście pisze równie dobrze, co zawodowy copywriter? W tym artykule wezmę ten temat pod lupę. Sprawdzę, czy warto wybrać jedno z narzędzi AI zamiast copywritera; podpowiem, na co uważać, gdy używa się AI w copywritingu; oraz jak wykorzystać sztuczną inteligencję w content marketingu.
AI w copywritingu – co potrafi chat GPT i inne narzędzia?
Być może zastanawiałeś się nad wyborem jednego z narzędzi AI zamiast copywritera. W końcu chat GPT i inne znane silniki oparte o sztuczną inteligencję, potrafią już tworzyć kompletne, teoretycznie gotowe do użycia teksty. Co więcej, ich użytkownicy mogą:
- wybrać język, styl i wydźwięk, w jakim teksty mają zostać przygotowane;
- wskazać ich przeznaczenie, a także objętość w liczbie znaków;
- podać frazy kluczowe, pod które mają być zoptymalizowane.
Ponadto, niektóre programy oparte o sztuczną inteligencję pozwalają wybrać schematy, według których teksty mają zostać napisane. Sztuczna inteligencja tworzy nawet treści zgodne z modelami AIDA, czy PAS, które są zalecane dla komunikatów sprzedażowych.
Sztuczna inteligencja a teksty w języku polskim
Możliwości, jeśli chodzi o AI copywriting, wydają się obiecujące. Przyznam, że tego typu narzędzia piszą całkiem nieźle (choć też nie dobrze) w języku angielskim. Niestety, nie mogę powiedzieć tego samego o treściach tworzonych przez AI w naszym rodzimym języku.
Sztuczna inteligencja słabo radzi sobie z językiem polskim. Generowane przez nią teksty właściwie nie nadają się do publikacji bez wcześniejszej korekty. Pełno w nich błędów stylistycznych i logicznych, czy rażących w oczy powtórzeń.
Konieczność poprawiania treści sprawia, że główna zaleta korzystania ze sztucznej inteligencji, jaką jest oszczędność czasu, praktycznie znika. Jeśli więc naprawdę zależy Ci na czasie, podejmij współpracę z copywriterem, a nie maszyną.
AI zamiast copywritera – czy to ma sens?
Czemu jeszcze nie warto wybierać AI zamiast copywritera? Ponieważ sztuczna inteligencja nigdy nie zastąpi żywego człowieka. Nie tylko dlatego, że w odróżnieniu od niego nie rozumie języka, w którym pisze, ale także z innych powodów. Jakich?
- Sztuczna inteligencja nie zna się na marketingu i psychologii sprzedaży, a także nie jest zdolna do empatii. W efekcie, nie stworzy dla Ciebie tekstów, które wpływają na emocje i zachowania czytelników – a nawet jeśli, będą one łudząco podobne do treści konkurencji.
- Sztuczna inteligencja nie jest kreatywna. Wzoruje się na tekstach, które zostały już opublikowane, przez co nie jest w stanie nadać treściom indywidualnego charakteru. Nie możesz oczekiwać, by jakkolwiek wyróżniały się na tle innych.
- Sztuczna inteligencja nie posiada specjalistycznej wiedzy. Informacje i dane pozyskuje z innych tekstów opublikowanych w sieci. Nie stworzy bogatych merytorycznie treści na tematy, które nie zostały jeszcze omówione w Internecie.
Czy korzystam ze sztucznej inteligencji do tworzenia tekstów?
Odpowiedź brzmi – nie, przy opracowywaniu treści nie korzystam z narzędzi AI. Nie zmienia to jednak faktu, że czasem wykorzystuję programy oparte o sztuczną inteligencję w inny sposób, co też polecam i Tobie. Do czego przydaje się AI?
Sztuczna inteligencja w content marketingu – AI copywriting
Nie da się ukryć, że sztuczna inteligencja może zaoferować Ci spore wsparcie, jeśli chodzi o content marketing. AI, podobnie jak ja, możesz wykorzystać między innymi do:
- researchowania – Algorytmy sztucznej inteligencji błyskawicznie skanują tysiące stron internetowych w poszukiwaniu pożądanych przez użytkownika informacji na wskazany przez niego temat. Research wspomagany AI przeprowadza się znacznie szybciej od standardowego, choć jednocześnie dużo mniej wnikliwie.
- parafrazowania treści – Narzędzia AI tak naprawdę nie piszą tekstów, a „składają” i parafrazują te, zostały już opublikowane. Co za tym idzie, nadają się np. do modyfikacji gotowych treści celem ich ponownego wykorzystania, choć znacznie lepiej radzi sobie z tym zadaniem żywy, „ludzki” copywriter.
- podrzucania pomysłów – Sztuczna inteligencja generuje pomysły na content na bloga, do mediów społecznościowych, newsletterów i innego rodzaju treści. Trzeba jednak podkreślić, że nie należą one do najbardziej kreatywnych i stanowią mniej lub bardziej oczywiste kopie tych, które zostały już wielokrotnie wykorzystane.
- tworzenia grafik – Obrazy do tego tekstu stworzyłam w narzędziu AI Bing Image. Jak widać, sztuczna inteligencja generuje całkiem przyzwoite grafiki – jednak tylko, o ile jej użytkownik jest w stanie dokładnie opisać, jakie mają być. By otrzymać od AI satysfakcjonujące obrazy, musiałam kilkukrotnie modyfikować pierwotne zapytanie.
Narzędzie AI zamiast copywritera? To się nie uda!
Reasumując, sztuczna inteligencja, choć nie zastąpi profesjonalnego copywritera, może wesprzeć go w pracy. Nie sprawdza się jednak zbyt dobrze w redagowaniu tekstów w języku polskim, ponieważ nie rozumie jego składni. Pozostałe powody, dla których lepiej nie wykorzystywać AI do pisania, wymieniłam w artykule.
Jeśli więc zależy Ci na wysokiej jakości tekstach, pomyśl o współpracy z copywriterem takim jak ja. Z chęcią stworzę dla Ciebie skuteczne teksty sprzedażowe, ponadprzeciętnie zoptymalizowane pod SEO artykuły blogowe, czy też perswazyjne opisy produktów, a także inne treści, jakich potrzebujesz. Zamów bezpłatną wycenę – nic na tym nie tracisz!