Jeśli posiadasz jakąkolwiek stronę internetową (np. firmy czy sklepu online), z pewnością prędzej czy później zdecydujesz się na jej pozycjonowanie. Podczas poszukiwań firmy do współpracy, przed oczami stanie Ci niejedna obiecująca agencja SEO. Czy warto skorzystać z jej usług? W tym artykule przyjrzę się bliżej temu zagadnieniu.
Wezmę pod lupę wszystkie nurtujące Cię kwestie. Wytłumaczę Ci, jak działają tego typu firmy, jakie są zalety i wady współpracy z agencją SEO, oraz jakich efektów jej pracy możesz się spodziewać. Zapraszam do zapoznania się z artykułem napisanym w oparciu o ponad dekadę doświadczeń z agencjami i firmami poszukującymi skutecznego pozycjonowania.
Agencja SEO – 6 mitów na temat współpracy
Na rynku digital działają dziesiątki, jeśli nie setki agencji SEO. Każda z nich wydaje się rzetelna, profesjonalna i skuteczna. Podkreślam jednak zwrot „wydaje się”, ponieważ w praktyce,
z rzetelnością, profesjonalizmem i skutecznością tych agencji bywa niestety różnie.
To, co irytuje mnie w nich najbardziej, to sposób reklamowania usług.
W niemal 90% komunikatów agencji SEO, pojawiają się mniej lub bardziej oczywiste bzdury. Absurdy te wyczuwają niestety tylko osoby, które od dłuższego czasu pracują w branży. Pewne kwestie, o których nagminnie zapewniają prawie wszystkie agencje SEO, należy bezwzględnie włożyć między bajki. Jakie? O tym poniżej.
MIT nr. 1 – agencja jest w stanie szybko wypozycjonować Twoją stronę
Szybkie pozycjonowanie to MIT! Coś takiego po prostu nie istnieje. Pozycjonowanie strony internetowej, sklepu online, czy jakiegokolwiek innego adresu url (np. portalu czy aplikacji webowej), jest procesem długotrwałym, a właściwie… praktycznie się niekończącym. Dlaczego więc takie pozycjonowanie proponuje co piąta agencja SEO? Czy warto uwierzyć jednej z nich?
Odpowiedź brzmi – nie. Co prawda, istnieje możliwość stosunkowo szybkiego wypozycjonowania witryny, jednak tylko, jeśli zastosuje się niemal wszystkie niedozwolone praktyki należące do tzw. black-hat SEO. Tak „wypozycjonowana” strona, zostanie błyskawicznie ukarana przez Google, co utrudni także promowanie jej w przyszłości.
Mit nr. 2 – agencja SEO sprawi, że Twoja sprzedaż się zwiększy
Żadna agencja SEO nie powinna stawiać znaku równości pomiędzy wysokimi pozycjami w Google, a dobrą sprzedażą za pośrednictwem strony. Przecież wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, nie gwarantują nawet wejść na Twoją stronę, nie mówiąc o już o sprzedaży proponowanych nań produktów czy usług!
Wysokie noty Google oznaczają tylko dobrą widoczność w wyszukiwarce. Wspomniana widoczność może, ale nie musi przełożyć się na większą liczbę wyświetleń witryny, czy sprzedaż na stronie. Jeśli będziesz oferował produkty, na które nie ma popytu, źle je przedstawisz czy wycenisz, słupki sprzedaży zastygną. W takim przypadku, nawet najlepsze SEO Ci nie pomoże.
Mit nr. 3 – agencja dostarczy Ci wysokiej jakości treści
Jeśli nie wiesz, na czym polega pozycjonowanie, to podpowiem, że nie mogłoby istnieć m.in. bez odpowiednich treści. Odpowiednich, czyli nie tylko takich, które są poprawnie zoptymalizowane pod wybrane frazy, ale też unikalne, wartościowe i przyjazne czytelnikom oraz opatrzone ciekawymi grafikami tudzież multimediami. Tylko takie treści docenia Google.
Czy właśnie takie teksty dostarczy Ci agencja SEO? Czy warto domniemywać, że specjaliści, których zatrudnia lub wynajmuje, wystarczająco mocno angażują się w ich przygotowywanie? Niestety, muszę Cię w tym miejscu rozczarować. Najlepsze teksty przygotowywane na stronę, bloga i profile social media samej agencji. Tam publikowane są dobre, bogate merytorycznie teksty, które naprawdę zachęcają do skorzystania z ich usług. Problem w tym, że jako jeden z wielu klientów agencji, nie otrzymasz równie dobrych tekstów na swoją stronę czy bloga.
Postaw na teksty wysokiej jakości!
Jeśli zależy Ci na naprawdę dobrych treściach, zaproś do współpracy samodzielnego specjalistę, który będzie w stanie w pełni zaangażować się w Twój projekt. Profesjonalny copywriter przygotuje dla Ciebie wysokiej jakości teksty, które będą:
- poprawne językowo – pozbawione błędów, które potrafią wkraść się w teksty pisane
przez copywriterów z agencji, którzy zmuszeni są często do pracy na akord; - przyjazne w odbiorze – napisane w zrozumiały, pozbawiony udziwnień sposób,
dopasowany do języka i poziomu wiedzy Twoich potencjalnych klientów; - bogate merytorycznie – pełne wartościowych informacji, porad i rekomendacji,
poszukiwanych przez osoby, które chcesz zainteresować ofertą ze strony; - skuteczne – spełniające należne im funkcje wizerunkowe, sprzedażowe, informacyjne, poradnikowe, czy instruktażowe (w zależności od założeń);
- ponadprzeciętnie zoptymalizowane – nie tylko pod wskazane przez Ciebie czy zaproponowane przeze mnie frazy, ale też ich synonimy czy pytania z nimi powiązane;
- skrojone dla Twojej marki – stworzone zgodnie z założeniami strategii komunikacji marki,
z podkreśleniem jej indywidualnego charakteru.
Mit nr. 4 – proponowane Ci reklamy wspierają pozycjonowanie
Większość agencji SEO oferuje nie tylko pozycjonowanie, ale i szereg usług dodatkowych. Należy do nich np. prowadzenie kampanii Google Ads, które rzekomo wspierają pozycjonowanie. Ile w tym prawdy? O dziwo, ze stwierdzeniem, że reklamy Google pomagają pozycjonować stronę, można się poniekąd zgodzić.
Tymczasowe zwiększenie widoczności witryny, a co za tym idzie – przejść na stronę, powoduje zwiększenie jej renomy. Ona z kolei, jest jednym z głównych czynników rankingowych algorytmu decydującego o pozycjach w Google. Nie zmienia to faktu, ze ten wywołany przez reklamy efekt, ma charakter tymczasowy i znika, gdy przestanie się je publikować… Zonk?
Mit nr. 5 – agencja zadba o wartościowe linki do Twojej strony
Wartościowe linki to największa ściema, jaką serwują klientom agencje SEO. Prawda jest taka, że o naprawdę cenne linki dbają jedynie samodzielni specjaliści i pozycjonerzy, którzy w całości ponoszą odpowiedzialność za wyniki swojej pracy. Agencje prawie zawsze stawiają niestety na ilość, a nie jakość linków.
Większe, rozpoczną budowę ich profilu od umieszczenia linków na własnych blogach
i portalach zapleczowych. Są to niskiej jakości strony „o wszystkim i o niczym”, dobrze widoczne w Google głównie dzięki mnogości zaindeksowanych na nich fraz. W następnej kolejności, agencje pozyskują najtańsze dostępne linki, na stronach równie wątpliwej jakości.
Mit nr. 6 – agencja zrobi wszystko za Ciebie
Z wydźwięku niektórych komunikatów, możesz błędnie wywnioskować, że agencja SEO zrobi wszystko za Ciebie. Zajmie się Twoją stroną i blogiem, social media, reklamami, czy
link-buildingiem, a ty będziesz tylko podziwiał efekty jej pracy. Mam nadzieję, że wiesz, że jest
to wierutna bzdura, o której wspomina się tylko celem uwypuklenia Twoich korzyści?
W końcu jak każda współpraca biznesowa, tak i pozycjonowanie, wymaga obustronnego zaangażowania. Jeśli nie będziesz kontaktować się z agencją i nie udzielisz jej dostępu do niezbędnych informacji, czy materiałów, nie będziesz mógł oczekiwać spektakularnych wyników jej pracy. Co innego, jeżeli Ci na nich nie zależy, ale… tak nie jest, prawda?
Agencja pozycjonująca – faktyczne zalety współpracy
Nie chcę wyjść na hejterkę agencji SEO, które kiedyś dostarczały mi zleceń, więc wymienię też korzyści ze współpracy z tego typu firmami. Nie ulega bowiem wątpliwości, że takich również jest sporo. Do niekwestionowanych zalet pozycjonowania przez agencję SEO należą na przykład:
- kompleksowa obsługa – agencje dysponują zarówno copywriterami, jak i grafikami, czy front i back-end developerami, dzięki czemu mogą zająć się wszystkim, czego potrzebujesz, jeśli chodzi o marketing internetowy. Są też w stanie w krótkim czasie realizować skomplikowane, wielowymiarowe projekty.
- dostęp do narzędzi – agencje korzystają z różnego typu narzędzi wspierających działania pozycjonujące i marketingowe. Nie wszyscy samodzielni specjaliści mają dostęp do pełnego ich wachlarza.
- niskie koszty pozycjonowania – agencje posiadają własne, dobrze rozwinięte zaplecza SEO i inne zasoby, które pozwalają im zaoferować Ci stosunkowo tanie pozycjonowanie.
Agencja SEO – czy warto podjąć z nią współpracę?
Najbardziej adekwatną odpowiedzią na powyższe pytanie jest sakramentalne „to zależy”. Od czego? Między innymi od Twojego budżetu; celów, jakie chcesz osiągnąć; oraz oczekiwań dotyczących współpracy.
Jeśli zależy Ci na sukcesywnym zwiększaniu widoczności strony poprzez optymalizację jej treści, content marketing na blogu i w social media, czy link-building, wybierz współpracę ze specjalistą takim, jak ja.
Odwdzięczę Ci się zaangażowaniem, którego nie uświadczysz podczas współpracy z agencją i wysokiej jakości tekstami, które skutecznie wypozycjonują i wypromują Twój Biznes w sieci. Dostarczę Ci też proste grafiki do tekstów i postów.
Kiedy lepiej współpracować z agencją?
Jeżeli zaś zależy Ci kompleksowej obsłudze (np. rozbudowanych kampanii reklamowych, czy sprzedaży wielokanałowej) i szybkiej realizacji skomplikowanych projektów, zdecyduj się na współpracę z agencją SEO, najlepiej jedną z większych.
Taka agencja będzie w stanie zgodzić się na szeroki zakres współpracy. Prawdopodobnie zaoferuje Ci także atrakcyjne koszta stałej obsługi. Nie powinny pochłonąć lwiej części budżetu, który planujesz poświęcić na cyfrową promocję.